Om
Historien om M/S Storsjø
Storsjøen i Rendalen er både lang og dyp og har svært vanskelige strømforhold, og med bakgrunn i at det vanskelig å få fIøtt frem tømmeret i løpet av én sesong besluttet Christiania Tømmerdirektion i 1911 å bestille en dampslepebåt for å trekke tømmeret i bommer. Båten ble bestilt hos Glommens Mekaniske Verksted, og vinteren 1911/1912 ble komponentene fraktet med tog til Koppang, videre med hest og slede over til Storsjøen og Burua, hvor den ble montert og sjøsatt våren 1912.
I mer enn 70 år – helt frem til 1984 – var båten trofast i drift hver sommer og tauet hele 7 millioner m³ tømmer fra nord til sør i sjøen. Midt på 50-tallet ble båten bygget om til dieseldrift, og båten fikk navnet M/S Storsjø. Etter en periode i opplag ble båten i 1991 solgt og fraktet til Mjøsa – hvor den siden har gått.
Rendølene ble egentlig aldri «fortrolige» med at båten forlot Storsjøen og Rendalen, og stadig flere har ytret ønske om å få den «hjem»...
Sommeren 2013 kjøpte Rendalen kommune båten tilbake, og eierskapet er tillagt Venneforeningen M/S Storsjø – som ble stiftet 8.januar 2014.
M/S Storsjø i dag
M/S Storsjø har stor kulturhistorisk verdi for Rendalen og rendølene, og bærer med seg en svært viktig del av vår historie som det er vel verdt å ta vare på for fremtidige generasjoner. Dette vil også gjenspeiles i fremtidig utnyttelse og bruk, hvor tømmerfløtingens historie i Rendalen er et viktig element. Tømmerfløtingen som grunnlag for verdifull skogsdrift er for lengst historie, men er et sentralt tema for båtens driftskonsept.
Båten har sitt «hjem» i Dampbåtvika på Storsjøens østside – et par kilometer sør for Åkrestrømmen. Flere ganger i løpet av sommersesongen er det muligheter til å bli med på en guide tur på vakre Størsjøen. Dette blir kunngjort på vår Facebookside Venneforeningen M/S Storsjø
Fasiliteter
Adgang /Tillgang
- kun etter avtale
Aktiviteter
- båtturer
- severdigheteter
Båter
- dampbåt